Second Language Research Institute of Canada
Permanent URI for this community
The Second Language Research Institute of Canada (L₂RIC) is a leader in the field of second language education and is recognized nationally and internationally. Whether you are a prospective student, teacher or researcher, L₂RIC can respond to your needs and interests.
Browse
Browsing Second Language Research Institute of Canada by Author "Kristmanson, Paula"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
Item A Course or a Pathway? Addressing French as a Second Language Teacher Recruitment and Retention in Canadian BEd Programs(Canadian Society for the Study of Education, 2023-06-27) Smith, Cameron W.; Masson, Mimi; Spiliotopoulos, Valia; Kristmanson, PaulaInstitutions strive to offer programs that address both the needs of the educational system and incorporate current pedagogical research. Creating a program that is relevant, inspiring, and accessible to aspiring French as a Second Language (FSL) teachers, while also equipping them with the skills and knowledge deemed necessary by the education system, is a delicate balancing act. This study reviewed 44 FSL teacher education programs that lead to professional certification across Canada. Environmental scans drew information from the program websites related to admission requirements, program structure and content, practicum, and graduation criteria. Follow-up interviews with program stakeholders were conducted to verify or clarify the data. The results highlight the inconsistencies that exist among programs for developing FSL educators. We position the ways in which Canadian faculties of education might provide a more holistic “pathway” approach to recruiting, preparing, and retaining emerging FSL teachers.Item Identifying requirements and gaps in French as a second language (FSL) Teacher Education: Recommendations and guidelines(Canadian Association of Second Language Teachers (CASLT), 2023) Arnott, Stephanie; Smith, Cameron W; Battistuzzi, Amanda; Culligan, Karla; Dicks, Joseph; Kristmanson, Paula; Masson, Mimi; Spiliotopoulos, Valia; Wernicke, MeikeItem La rétention d’enseignantes et d’enseignants de français langue seconde au Canada : au-delà d’une stratégie de recrutement(Association canadienne d’éducation de langue française, 2023-02-23) Wernicke, Meike; Masson, Mimi; Arnott, Stéphanie; Le Bouthillier, Josée; Kristmanson, PaulaRésumé Dans le domaine de l’enseignement du français langue seconde au Canada, nous faisons face à une pénurie de longue date. Parmi d’autres études examinant le recrutement et la rétention du personnel enseignant, nous avons mené une étude pancanadienne afin de déterminer les exigences et les lacunes dans la formation initiale et continue en enseignement du français. Dans cet article, nous examinerons dans quelle mesure les composantes de cette formation favorisent ou entravent la rétention du personnel enseignant. Un aperçu des résultats met en relief une forte préoccupation de la part de toutes les personnes participantes par rapport à la rétention du personnel en enseignement du français, avec une attention particulière envers le mentorat. Ces constats divergent de la politique fédérale qui se limite strictement au recrutement, alors qu’un accent sur le mentorat, surtout sous forme de soutiens non officieux , est nécessaire dès le début de la formation initiale, ainsi que pendant la transition vers le milieu du travail et à travers celui-ci. Nous discuterons des enjeux qui découlent de ces résultats quant aux efforts en cours pour répondre à la pénurie d’enseignantes et d’enseignants en français. Abstract Canada is facing a long-standing shortage of FSL teachers. Among other studies on teacher recruitment and retention, we conducted a cross-Canada study to identify needs and gaps in initial and continuing education for FSL teaching. In this article, we will examine the extent to which components of this training program promote or hinder teaching staff retention. An overview of the results reveals participants genuine concern about retaining FSL teaching staff, with particular attention to mentorship, these findings diverging from federal policy, which is strictly limited to recruitment. A focus on mentorship, especially in the form of informal support, is necessary from the beginning of initial training as well as during the transition to and through the workplace. We will discuss issues arising from these results in relation to ongoing efforts to address the shortage of FSL teachers. Resumen En el campo de la enseñanza del francés lengua segunda en Canadá, desde hace mucho tiempo confrontamos una escasez. Entre otros estudios que han examinado la contratación y la retención del personal magisterial, hemos realizado un estudio pan-canadiense con el fin de determinar las exigencias y deficiencias de la formación inicial y continua en enseñanza del francés. En este artículo examinaremos en qué medida los componentes de esta formación favorecen o dificultan la retención del personal magisterial. Una visión general de los resultados pone de relieve una acentuada preocupación por parte de todas las personas que participan con respecto a la retención del personal en la enseñanza del francés, otorgando una atención especial a la tutoría. Dichos resultados difieren de la política federal la cual se limita estrictamente al reclutamiento, mientras que acentuar la tutoría como forma de apoyo extra-oficial , se vuelve indispensable desde el principio de la formación inicial, así que durante la transición hacia el trabajo y a todo lo largo de éste. Discutiremos los retos que dimanan de los resultados en lo relacionado a los esfuerzos que actualmente se realizan s para subsanar la escasez de maestros y maestras de francés.Item Le modèle ÉCRI à l’élémentaire : Écriture cohérente et raisonnée en immersionDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaLe modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante.Item Le modèle ÉCRI à l’intermédiaire (Part 2) : Écriture cohérente et raisonnée en immersionDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaLe modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante.Item Le modèle ÉCRI à l’intermédiaire (Part 3) : Écriture cohérente et raisonnée en immersionDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaLe modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante.Item Le modèle ÉCRI à l’intermédiaire (Part 4) : Écriture cohérente et raisonnée en immersionDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaLe modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante.Item Supporting beginning FSL teachers: considerations for administrators(Association canadienne des professionnels de l'immersion, 2021) Culligan, Karla; Kristmanson, PaulaThis article is based on preliminary data collected from focus groups with beginning FSL teachers as part of a larger pan-Canadian teacher education project entitled Identifying Requirements and Gaps in French as a Second Language (FSL) Teacher Education: Recommendations and Guidelines. We felt that the insights and reflections of these beginning teachers from the Atlantic region highlight important issues that may be of interest to administrators whose work it is to support beginning FSL teachers. The insights shared in this article revolve around three project themes: language proficiency, pedagogical knowledge, and mentorship. The experiences, both positive and otherwise, shared by these beginning teachers form the basis of the discussion, which includes considerations for administrators. These beginning FSL teacher experiences, although not generalizable, may resonate with many people working in this field and may be an excellent springboard for initiatives, formal and informal, that administrators could implement to support FSL teachers working in their schools.Item The ÉCRI model at Middle School (Writers' Workshop, Grade 8): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Connectors): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaFrench: Le modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante. English: The ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Ideas): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaFrench: Le modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante. English: The ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Phase 1): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaFrench: Le modèle ÉCRI (écriture cohérente et raisonnée en immersion) a été développé lors d'un projet de recherche sur les pratiques exemplaires d'enseignement de l'écriture en immersion française. Ce modèle s'appuie donc sur les résultats de la recherche actuelle sur les meilleurs pratiques d'enseignement de l'écriture en salle de classe. Le modèle ÉCRI comprend cinq phases d'enseignement ainsi que des activités d'appui qui s'effectuent tout au long du processus. Le modèle est basé sur les principes de la pédagogie par projet et de la littératie équilibrée, permettant ainsi des liens entre la lecture, l'écriture et l'expression orale. Le modèle ÉCRI offre les échafaudages nécessaires aux élèves lors de l'écriture tout en favorisant une autonomie grandissante. English: The ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Phase 2): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Phase 3): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Phase 4): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Phase 5): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Reading Comprehension): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Self Reflection): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.Item The ÉCRI model in High School EAL (Technology): Reasoned and coherent writing in a second language classroomDicks, Joseph; Kristmanson, PaulaThe ÉCRI model (reasoned and coherent writing in immersion) was developed as part of a research project on best practices in the teaching of writing in second language learning classrooms. This model integrates current research from first and second language contexts together with practitioner knowledge. The model includes five phases as well as supporting activities that are integrated throughout the process. It is based on principles of balanced literacy, project-based pedagogy, and gradual release of responsibility. The model, although focused on writing, makes explicit links with oral and reading activities. Based on a gradual release of responsibility framework, ÉCRI offers the necessary scaffolding to help learners become more autonomous writers.